Bajet 2013 : Debat HARGA GULA vs HARGA ROKOK

 Bajet 2013 : Debat HARGA GULA vs HARGA ROKOK

SUMBER

Nampaknya….

Pembentangan BAJET 2013 telah memberikan kegembiraan kepada ramai penjawat

awam KHUSUSnya dan beberapa golongan RAKYAT MALAYSIA secara amnya….Dan

yang menariknya…. Telah timbul perbualan yang semacam ala DEBAT dengan seorang

rakan setugas apabila saya mempersoalkan KENAIKAN HARGA GULA berbanding

HARGA ROKOK….

1 gula+pasir+buatan+Malaysia+yang+banyak+beredar+di+Dumai Bajet 2013 : Debat HARGA GULA vs HARGA ROKOK

Saya : Aku tak setuju sungguh dengan kenaikan HARGA GULA dalam Bajet 2013 hari tu

Rakan : Kenapa pulak ? Kan ianya menggalakan RAKYAT MALAYSIA kurangkan makan

dan minum benda manis secara berlebihan….

Saya : Kalau kenaikan atas SEBAB KESIHATAN…. lebih baik naikkan HARGA ROKOK

yang menjadi antara punca penyebab SERANGAN JANTUNG dan RADANG PARU-PARU

Rakan : Uiishh… Kalau naik HARGA ROKOK …. ianya akan menggalakkan aktiviti

PENYELUDUPAN ROKOK MURAH / KRETEK yang jauh lebih murah harganya…

 Bajet 2013 : Debat HARGA GULA vs HARGA ROKOK

sumber

Saya : Kat malaysia…. harga ROKOK masih lagi dikatakan MURAH berbanding

negara lain di luar sana…..even kalau NAIK sampai RM15 akan ada orang beli…

Lagi satu KENAIKAN HARGA ROKOK hanya akan beri KESAN SECARA LANGSUNG

terhadap RAKYAT MALAYSIA yang menghisap rokok sahaja…. Bagi penjual ada la

tempias sikit kan…

Cuma apabila KENAIKAN HARGA GULA berlaku ianya…..akan menyebabkan KESAN

MENYELURUH buat SEMUA RAKYAT ( harga makan / minuman ) yang menjadi

KEPERLUAN ASAS untuk meneruskan kehidupan berbanding ROKOK yang menjadi

ketagihan bagi mereka yang menjadi PEROKOK TEGAR….

Dan apabila saya nyatakan JAWAPAN tersebut….. rakan setugas saya pun angguk

tanda setuju….Namun saya pasti pendapat peribadi nie sudah tentu TIDAK AKAN

DIPERSETUJUI oleh mereka yang merokok , betul tak ?

 

p/s : KURANG SETUJU dengan REBET RM200 untuk SMARTPHONE bagi REMAJA

sebab LEBIH BAIK berikan untuk rebet LAPTOP atau PC…..

493 total views, 1 views today

Comments

  1. says

    Rumah dah siap tapi pahat berbunyi, peribahasa yang sesuai untuk segalanya.
    Biasalah bukan senang nak puaskan hati semua pihak kan, pasti akan ada yang tak setuju kan ;)

    Myra stuju part rebat smartphone digantikan dengan laptop, tp mungkin DSMN ada perancangan lain, golongan belia kan gilakan gajet ;D
    Myra Jay´s last blog post ..Hadiah buat Pengomen Tegar

  2. says

    Setiap kali Bajet pasti akan ada pro & contra.. susah betul nak puas hati pasal bajet-bajet nie.. Tapi tang gula naik harga tu.. terasa juga lah walaupun naik RM 0.20

  3. says

    baik bagi rebet kat makcik2 yang baru nak beli komputer atau baru nak merasa beli iphone… hehehe kan meriah skit…
    apapun keputusannya mereka dah jenuh memikirkan yang terbaik namun kita juga berhak untuk bersuara asalkan masih berbatas… :)
    yangbaik´s last blog post ..Basikal Baru Bukan Gaya Gangnam

  4. says

    rokok adalah antara sumber pendapatan utama negara. macam sebelum ni pernah dinaikkan harga, lepas tu diturunkan balik. Sebab apa? sebab kerajaan rugi besar bila orang beralih ke rokok2 seludup. majoriti perokok beralih ke rokok2 seludup. Nampak tak betapa banyaknya mereka rugi? Jadi agak2 harga tu akan dinaikkan tak? hahaha.
    boni kacak´s last blog post ..Gara-Gara Backstreet Boys Dan Nick Carter

    • hazman says

      Zarul : Yess…. kedua-dua benda tu kalau diambil secara akan berikan kesan buruk pada gaya hidup (tubuh badan ) kita…. antara golongan peroko vs rakyat malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam