7 langkah jantung sihat




RISIKO penyakit jantung bermula sejak kecil dan tabiat buruk menjadikannya lebih teruk. Penyakit jantung adalah penyakit senyap. Tiba masanya akan wujud simptom – sama ada serangan jantung atau strok – ia sudah terlambat,” kata Pakar Perunding Kardiologi Datuk Khoo Kah Lin, Pengarah Yayasan Jantung Malaysia (YJM) dan Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Mengulas lanjut, beliau berkata: ”Melalui Program ‘Jantung Sihat’ YJM yang disokong oleh Quaker, kami menggesa ibu bapa memberi komitmen dalam mengamalkan gaya hidup sihat supaya menjadi teladan kepada anak-anak.

gambar jantung 7 langkah jantung sihat

”Itulah hadiah terbaik yang anda boleh berikan kepada mereka.”

Berikut tujuh langkah terbaik untuk menjadi teladan yang baik kepada anak-anak.

1. Berikrar

Ikrar adalah sumpah untuk tidak melakukan suatu perkara. Dalam kes ini bermaksud anda ingin menjalani gaya hidup sihat dengan mempraktikkan tabiat baik dan menjauhi yang buruk.

2. Nilai kesihatan jantung anda

“Risiko seseorang mendapat penyakit jantung koronari dan penyakit berkaitan pembinaan plak, dan diabetes Jenis 2, bergantung kepada faktor risiko metaboliknya.

“Risiko faktor metabolik adalah obesiti abdomen, tinggi LDL kolesterol (“jahat”), rendah HDL kolesterol (‘baik’), tinggi tekanan darah dan glukosa dalam darah. Lebih banyak faktor risiko metabolik, lebih tinggi risiko mendapat penyakit jantung,” kata Dr. Khoo

Untuk bacaan tepat risiko anda terhadap penyakit jantung, belia menasihatkan anda mengukur lilitan pinggang dan lakukan ujian darah. Anda juga perlu jujur dalam menilai diri dan gaya hidup. Adakah anda gemuk? Adakah anda ambil makanan rendah lemak, berserat tinggi? Adakah anda selalu bersenam? Adakah anda merokok? Tanya mengapa amalkan tabiat tersebut. Adakah anda merokok untuk elak tekanan? Adakah tabiat makan yang buruk disebabkan pengurusan masa yang tidak teratur?

3. Tetapkan sasaran

Sasarkan berat badan, lilitan pinggang, kolesterol darah, tekanan darah dan glukosa darah anda berada di julat sihat. Khususkan sasaran anda dan berikan tempoh akhir.

Contohnya, jika anda perokok, beri masa tiga bulan untuk berhenti. Jika anda tinggi kolesterol darah, berusaha untuk menurunkan kolesterol LDL dan tingkatkan HDL dalam 30 hari.

4. Atur strategi

Tetapkan strategi berdasarkan nasihat pakar (rujuk Jadual B). Jika anda mahu menurunkan kolesterol darah, seeloknya anda tahu bagaimana kolesterol berlebihan dalam darah boleh menyebabkan penyakit jantung. Sekiranya anda buat rujukan, anda akan tahu bahawa perkara yang paling efektif untuk jantung adalah mengambil makan berserat tinggi, terutamanya oat larut (beta-glukan) yang boleh menurunkan kolesterol dalam darah secara klinikal.

Menurut Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan AS (FDA), diet tinggi oat atau bran oat dan rendah lemak tepu serta kolesterol boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.

Perunding Diet Indra Balaratnam memberi nasihat membina. “Salah satu strategi untuk turunkan kolesterol adalah makan dua mangkuk oat setiap hari. Ia sebanyak 70 gram oat, di mana ia membekalkan 3 gram beta-glukan yang menurunkan paras kolesterol dalam darah secara efektif.”

“Oat juga pilihan terbaik jika anda berhasrat untuk menurunkan berat badan kerana ia 100 peratus semulajadi, rendah lemak dan anda berasa kenyang lebih lama.”

Adakala strategi anda memerlukan nasihat professional. Contohnya, jika anda terlalu gemuk, bertekad untuk menurunkan berat dengan cara sendiri akan membawa kepada kekecewaan dan mungkin gagal.

Jadual B Prinsip-prinsip gaya hidup sihat

l Berhenti merokok.

l Turunkan berat badan.

l Ambil makanan berserat tinggi dan rendah lemak tepu, lemak trans dan kolesterol.

l Utamakan oat untuk nikmati kebaikan serat oat larut (beta-glukan) yang menurunkan kolesterol.

l Kekal berat badan sihat dengan bersenam sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari.

5. Kongsi bersama

Jangan simpan rancangan anda. Kongsinya bersama pasangan, rakan malah anak-anak. Sokongan yang tersayang membantu memotivasikan anda, terutama pada waktu sukar. Mereka membantu anda berada di landasan yang betul dan siapa tahu, mungkin menyertai anda!

6. Laksana dan awasi

Tiba masanya untuk bertindak. Buat keputusan bijak setiap hari untuk mengawal tabiat anda seperti pilihan makanan dan senaman. Berbangga dengan diri anda apabila membuat pilihan bijak. Awasi perkembangan dengan menulis log pengambilan makanan dan senaman. Simpan rekod mingguan ukuran lilitan pinggang sekiranya anda ingin mengurangkan lemak di perut.

7. Nilai dan susun semula strategi

Bila anda sampai ke tarikh akhir, jalani ujian darah untuk mengetahui bagaimana keadaan anda. Jika anda patuh dengan prinsip hidup sihat, anda mendapati lilitan pinggang, berat badan serta bacaan lain akan terletak di dalam julat sihat.

Jika usaha anda tidak berjaya, masih ada masa untuk menyusun semula strategi. Dapatkan nasihat professional jika perlu.

Usaha yang anda ambil untuk gaya hidup sihat akan memberi impak besar kepada anak anda. Dengan mempraktikkan tabiat jantung sihat, anda bukan saja merendahkan risiko penyakit jantung tetapi juga kepada anak anda. Artikel ini adalah sumbangan Program Jantung Bijak Quaker yang menyokong Program Jantung Sihat Yayasan Jantung Malaysia.

/// utusanmalaysia ///

150 total views, no views today

INFO untuk anda…..

Sarapan yang membina otot

WALAU bagaimana sibuk dan tergesa-gesa pun rutin pagi anda, cubalah untuk mengambil sarapan yang sihat. Pakar nutrisi menyarankan gandingan tiga biji telur, sepotong buah dan semangkuk bijirin gandum sebagai kombinasi terbaik protein dan karbohidrat.

ke 02.1 INFO untuk anda.....


Jika biasa memulakan pagi dengan bersenam, seseorang perlu mengambil protein dan karbohidrat kira-kira 30 hingga 60 minit sebelum memulakan senaman. Meskipun percaya pada tenaga yang diberikan dalam segelas jus buah dan serbuk minuman zat, makanan berprotein dan karbohidrat diperlukan juga.

Salah satu sebab utama dua sumber itu penting sebelum memulakan senaman adalah supaya otot mendapat nutrisi yang diperlukan sepanjang aktiviti fizikal. Bersenam meningkatkan aliran darah. Maka, apabila nutrisi mencukupi, peredaran darah itu akan membawa segala zat untuk digunakan bahagian tubuh yang memerlukan.

EKSTRA: Karbohidrat dalam jumlah yang sedikit membantu menyimpan tahap glikogen dalam hati dan ini membekalkan otot dan otak dengan ‘makanan’ yang diperlukan untuk ia berfungsi dengan baik. Sertakan juga buah-buahan atau sayuran dalam sarapan.

Pokok redakan resah

MUNGKIN ini pilihan semula jadi bagi mereka yang bosan mengambil pil dan ubat-ubatan hospital untuk menangani gangguan keresahan.

Spesies pokok dengan nama saintifik Piper methysticum dikenal pasti dapat memperlahankan aktiviti minda dan mengurangkan tekanan dan keresahan akibat kerja di pejabat, sekolah mahupun keresahan akibat cabaran bersosia.

ke 02.2 INFO untuk anda.....


Pokok yang dikenali sebagai Kava kava ini mudah ditemui di banyak negara pulau Polynesia termasuk Hawaii dan telah digunakan sejak berzaman lamanya sebagai herba mujarab.

Pada zaman dahulu, pokok yang mempunyai daun dan batang yang besar dan hijau ini dipercayai dapat mengurangkan kesan toksik akibat masalah pemakanan.

Namun, satu-satunya bahagian yang dimanfaaatkan pada pokok ini bagi tujuan perubatan adalah pada akarnya.

-kosmo




32 total views, no views today

Pakar Kejelitaan V2

=================================================================================

ok man..tadi aku call ko pasal bende ni…di sini

aku tak berani nak tipu coz aku sendiri alami result yang superb!..bukan aku jek yang rase…bini aku dan anak aku pun alami!!
even abang, akak dan mak aku pun alami..malah lebih baik lagi!!

Masalah Kami Sekeluarga

AKU:
- lebih berat..first kena timbang ngan coach 100.8kg!. berat ideal aku cuma 70-76kg shj
- usia sel-sel dalam badan aku macam aku ni dah berumur 45 tahun!
- selalu penat dan asyik nak tidur siang

BINI AKU:
- berat kurang!…pregnant 4 bln berat cuma 46.2kg!…5 bln 46.7kg!
- cepat penat dan cepat hilang tenaga!

ANAK AKU:
- selalu demam!
- setiap kali lepas demam, berat jadi susut sampai nurse kat klinik SOUND kitorg suruh bagi makan!

MAK AKU:
- over weight!…88kg!…berat ideal cuma 56kg!
- selalu sakit lutut!

ABANG AKU:
- over weight 106kg!..ideal cuma 75kg!
- sakit belakang cam aku!

KAKAK AKU:
- gemuk 68kg!..ideal cuma 56kg!

Lepas 2 Minggu

- berat aku turun 1.4kg!..dan dah tak boleh nak tido siang!
- berat bini aku pregnant 6 bln 51kg!
- anak aku dah tak demam dan dah makin SIHAT
- mak aku susut 2kg!
- abang aku turun 3kg!
- kakak aku susut 1.5kg!

pendek kata, siapa jek yang ikut program ni gerenti akan ade kesan!
kompeni siap bagi 30 days money back guarantee lagi…
ape lagi..marilah beramai-ramai kita ke bangi:

TEMPAT: Nutrition Revolution (berhadapan Perhentian Bas Kajang)
TARIKH: 3 Jun 2009
MASA: 2000 – 2200hrs

p/s – rugi korang tak datang seminar last week!…coach aku datang ramai2 bagi testimoni!

================================================================================

Ni email yang aku dapat dari member aku untuk disebarkan untuk tontonan UMUM.So saper yang berminat boleh la join program tu ESOK.InsyaALLAH saya pun akan turut hadir….untuk memeriahkan majlis dan mendapat ILMU mengenai pemakanan berkhasiat.LANDMARK yang mudah untuk ke tempat nie ialah KWSP KAJANG…..JUMPA ANDA DI SANA !!!!

43 total views, no views today